من و کار پرسشنامه رضایت شغلی کوتاه

آلمانی ها یک جمله خیلی خوب دارند ولی متاسفانه نتونستم  اونو مستقیم به فارسی ترجمه اش کنم معنی اش اینست باید بکوشیم کارمان را به حرفه مان تبدیل کنیم

 آدمهایی که سالها در کاری که دوست ندارند می‌مانند را نمی‌فهمم اینها برایم مثل کسانی اند که در  یک رابطه ای هستند و مدام ازش شکایت می‌کنند.  

ما درخت نیستیم که نتونیم حرکت کنیم گرچه کندن سخته  

 من ادم پشت سر گذاشتن هستم اگر کار ی معیارهایم براورده نکند قطعا رها می کنم و البته مهارتهای تحمل نتایج این تصمیم را هم دارم 

منظورم سختی‌های نرمال  کاری که دوست می دارم نیست .گرچه حتی اینجا هم بخاطر    شرایطی مثل شرایط مالی بهتر با کار     مشابه  یا مشکل شدید با  یا راه دور و موارد مشابه سعی میکنم کارم را عوض کنم  


 در طول عمرم یا کار نمی کردم و با سختیهای مالیش کنار می آمدم یا کاری را انجام می دادم که در کل دوست داشتمبه همین دلیل هم زمانهای بیکاری و بی پولی کم نداشتم ولی خوب در حین  این وقفه ها مشغله های دیگه برای خودم درست می کردم مثل ادامه تحصیل دوره های ضمنی..آیا این کار را به همه توصیه می کنم قطعا نهخیلی از دوستانم که مثل من نبودند بدون وقفه کار کردند و پول جمع کردند زود بازنشسته شدند و یکسری قله ها را هم فتح کردند

آیا من اگر باز هم اگر به گذشته برگردم همین روشم را پیش می گیرم بازم قطعا

شاید زیاد هوشمندانه نباشد ولی سبک زندگی من است من کار را بعنوان فقط کار دوست ندارم حرفه را دوست دارم خوب در کنارش پول هم بدست می یارم کاری را شروع کردن معمولا مثل ازدواج یک شخص با یک کار است که هر دو هویت و شخصیت دارند پیش زمینه و آینده ای دارند

حالا اینکه من مثلا بدانم عاشق معلمی هستم ولی با مدرسه ایکس که الان مشکل پیدا کردم این فرق می کند با وقتی من با ماهیت شغل در کل مشکل پیدا می کنم


این پست در واقع جوابی بود به صبا ی عزیز

اینکه آیا عاقلانه است که چند ماهی اینجا بمانی و یا نه وقتی خودت می گویی چاره ای نداری و  باید بمونی پس علنا  حق انتخابی نداری .اگر می تونی انتخاب کنی انچه که حتما بهت توصیه می کنم اپلای کردن برای  کار جدید و حتی بستن قرار داد جدید است.

تمرکز نداشتن به  دلایل بسیاری  از جمله تکالیف زیاد خستگی کم خوابی کم ویتامینی و و البته بیش فعالی یا حتی افسردگی و و  بوجود بیاید در ضمن افراد بیش فعال در مشاغلی بسیار خوب هستند و دقیقا بدلیل همین ضعفهایشان موفقند

بنظر میاد شخصیت و توانمندیهای تو و کار فعلیت زیاد هماهنگ نیستند پس بد نیست به این سولات زیر برای خود جواب بدی البته این موردا را من همین الان همین طوری نوشتم مطمینم که در اینترنت یک چک لیست بلند بالا وجود دارد


سوالها

اگر یک عصای جادویی داشتم چه شغلی   را برای خودم می خواستم .

درونگرا هستم یا بیرونگرا

سلسله مراتب دوست دارم یا به روابط همسطح معتقدم

دوست دارم که ساختار کارم را خودم تعیین کنم یا راحت ترم از قبل تعیین شده باشد

ارزشهای من چه چیزهایی هستند

خط قرمزهای من چی هستند

ریسک پذیری من چقدر است

چقدر آماده جدید ها هستم

پیشرفت در کار برایم چقدر مهم است

دوست دارم توانمندیهای خودم را به چالش بکشم یا بیشتر احتیاج دارم به یک کار روتین را دارم




یک پرسشنامه کوتاه در مورد رضایت شغلی

چهارده علامت که میتواند نشان دهد شما با شغل خود مشکل دارید یا نه در انتها ارزیابی ان اماده است

وقتی به کار خود فکر می کنید، احساس خوبی ندارید.

صبح ها دوست ندارید سر کار بروید .

هر ماه بیشتر منتظر آخر هفته هستید.

بعد از کار سختتان است افکارتان را در مورد کار رها کنید .

در مورد کارتان خواب های بد یا کابوس می بینید.

احساس می کنید که وظایف کاریتان در توان شما نیست یا از توان شما خیلی کمتر است.

رئیس خود را دوست ندارید (و شاید برعکس!).

هیچ چشم انداز توسعه ای در محل کار خود نمی بینید.

احساس می کنید دستمزد کمتری دریافت می کنید یا به اندازه کافی مورد قدردانی قرار می گیرید.

اگر می توانستید از نو شروع کنید، شغل دیگری را انتخاب می کردید.

بندرت در کارتان احساس موفقیت می کنید.

اغلب احساسات منفی را به خانه می آورید.

احساس می کنید در حال تجربه فرسودگی شغلی هستید یا همه علیه شما هستندموبینگ می شوید)

اگر در یک شرط بندی پول هنگفتی برنده شوید محال است بخواهید این کار فعلی را ادامه بدهید


گر بین یک تا سه مورد را بله گفته اید عالی است میتوان گفت شما احساس خوبی نسبت که کارتان دارید .

اگر بین چهار تا شش مورد را با بله پاسخ داده اید اگرچه کارتان بدون نگرانی نیست زیاد بد هم نیست

اگر بین هفت تا ده بله داشتید شما رضایت شغلی خوبی ندارید

از اگر بیشتر از ده مورد بله داشتید احتمالا شما در شغل خود اصلا راضی نیستید


نظرات 3 + ارسال نظر
همه چی عالیه چهارشنبه 4 بهمن 1402 ساعت 08:22

این پست شما برای من هم خیلی مفید بود
خواستم تشکر کنم.
واقعا مسأله انتخاب شغل در حد انتخاب همراه و پارنتر می‌تونه تاثیر گذار باشه و واقعا تو ایران مثل بقیه مسایل هیچ اقدام موثری در مدارس انجام نمیشه. یک سری کارهای فرمالیته هست اما چون عمق نداره و مشاورها فقط از سر تکلیف یکسری فرم پرم می کنند. و تمام .

اینجا برعکس هزینه های بسیار هنگفتی صرف جهت گیری شعلی نوجوانان و جوانان میکنند شاید چون پرسپکتیو رشد اقتصادی دارند

ربولی حسن کور دوشنبه 13 آذر 1402 ساعت 05:34 http://rezasr2.blogsky.com

سلام
حرف شما درسته
اما در جامعه ما که اگه به کارفرما گفتیم بالای چشمت ابرو هست ما را میندازه بیرون (منظورم شخص خودم نیست) و از بین این همه آدم بیکار یکی دیگه را استخدام میکنه کاربرد نداره.
با این وضعیت اقتصادی مملکت ناچاریم هر کاری پیدا کردیم بهش بچسبیم.

بله شرایط کار در ایران که خوب نیست هم کار پیدا کردن و هم حقوق انسانی مریوط به کار، گرچه پای درددل کارفرماها خرد و خصوصی هم بشینیم مشکلات و شکایت های خودشون را دارند . ولی باز هم اگر ناچار باشیم هر کاری را تحت هر شرایطی انجام بدیم در نهایت کار حساب نمیشه .و بیگاری است .دیر یا زود با مشکلات بزرگتری یا خودمان استعفا میدیم یا بیرونمون می‌کنند. امکان نداره کسی با رضایت شغلی خیلی پایین درازمدت دوام بیاره.
حتی در این شرایط کاری در ایران هم هر کسی میتونه تلاش کنه مهارت‌هاش را ارتقا بده کار جدید پیدا کنه مستقل کار کنه ..و تسلیم نشه

صبا دوشنبه 13 آذر 1402 ساعت 00:49 https://gharetanhaei.blog.ir/

سلام ماهی جان

مرسی که واسم یه پست نوشتید و اینقدر وقت گذاشتید راستش اصلا انتظار همچین محبتی رو نداشتم. ممنونم.

امیدوارم سرماخوردگی تون هم تا الان خوب شده باشه.

راستش من الان انتخابی ندارم یعنی باید تو محل کارم بمونم.
در مورد پرسشنامه هم خب من از قبل می دونستم که اصلا از شغلم راضی نیستم.
و البته خب من یه زمانی فکر میکردم اگر در موقعیت فعلیم باشم از نظر شغلی راضی ترین هستم. یعنی دکترا خوندنم و ... واسه این بود که یه روز شغل الانم رو داشته باشم. ولی الان که تجربه ش کردم می بینم هیچ جذابیتی واسه من نداره. یعنی همون جوری که گفتید توانمندی های شخصیتی من با اون چیزی که فکر می کردم ایده آل هست هماهنگ نیست و خب اینو تا تجربه نمی کردم نمی تونستم بفهمم.

بگذریم.
بازم ممنونم و از پست های مفیدتون استفاده میکنم.

پس با این کار فعلی شناخت بیشتری نسبت به خودتون هم‌پیدا کردین علاوه بر مزایای دیگه ای که احتمالا داشته.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد